[Zegarki „Made in Poland” – cześć 4] Zapowiedzi i nowości

Gerlach:

Samochód CWS T1 to wspaniała konstrukcja motoryzacyjna przed­wojen­nej Polski. Wyprodukowano tylko 800 egzemplarzy używanych przez wojsko, policję i osoby prywatne. Wytwarzania tego samochodu zaprze­stano po wprowadzeniu do produkcji licencyjnego samochodu Polski Fiat 508. Takie były wymogi umowy licencyjnej – zakończenia prac nad własną konstrukcją. Smutna historia wspaniałego projektu, którą trzeba ocalić od zapomnienia. W zegarku tym użyjemy naszej koperty typu „bullhead”. Będzie to chronograf w starym stylu, z ręcznym naciągiem, emaliowaną czarną tarczą i nakładanymi złotymi cyframi arabskimi i wskazówkami.

87_m_t1_1

O wyprodukowanym w Dwudziestoleciu samochodzie oraz o jego współczesnej rekonstrukcji można przeczytać między innymi na tej stronie:

http://cwst1.pl/index.php?t=1

9

Jeden z twórców CWS T1, Tadeusz Tański zginał 23 marca 1941 r. w obozie kon­centracyjnym Auschwitz-Birkenau. Działał w konspiracji ale w lipcu 1940 r. został aresztowany przez Niemców w ramach Akcji AB. Nie podjął współpracy z wła­dzami okupacyjnymi.

42_q_pm36_p23

42_n_pm36_p20

Czyli propozycja dla fanów kolejnictwa…

i hołd dla konstruktorów i twórców najsłynniejszej polskiej przedwojen­nej lokomotywy Pm36, która została wyróżniona złotym medalem na Wystawie Światowej w 1937 roku.

Na stronie internetowej http://parowozy.net/parowozy/pm36 znalazłem informacje, że projekt tego…

(…) parowozu powstał przy konsultacji prof. Adama Xiężopolskiego i z udziałem inż. Kazimierza Zembrzuskiego w 1936 r. w Chrzanowie. W następnym roku zbudowano 2 maszyny serii Pm36. Pierwsza z nich, Pm36-1, posiadała otulinę aerodymamiczną, natomiast parowóz Pm36-2 dla celów porównawczych został zbudowany bez tej otuliny. W sumie seria Pm36 liczyła 2 egzemplarze.

Lokomotywa wraz otuliną aerodynamiczną:

Lokomotywa ze stelażem na którym umocowano otulinę:

 

Lokomotywa w muzeum w Wolsztynie – stan na 2010 r.

 

Tej postaci nie trzeba chyba nikomu prezentować! 🙂

84_m_gensosabowski_0184_n_gensosabowski_02

A jako bonus, Gene Hackman w roli gen. Sosabowskiego w filmie  „O jeden most za daleko”:

 

Przeskakujemy do innych wytwórni, teraz Xiccor:

Warszawa 200 (M20.57)

inspiracje07-605

Warszawa 200 (M20.57) była pierwszą poważną mody­fi­kacją modelu M20. Produkcja modelu 200 ruszyła w 1957 roku. Głównymi mody­fi­kacjami były:

  • mocniejszy silnik
  • zmiany w instalacji elektrycznej
  • poprawiony wygląd (nowy grill, listwy boczne, kształt kierunkowskazów i charakterystyczna strzała na masce)

Nowy grill był główną inspiracją dla Xicorra 200. Umieściliśmy go na cen­tral­nej części tarczy. Jest też dobrze widoczny na deklu zegarka. Strzała z maski została wykorzystana przy projektowaniu przeciwwagi wska­zów­ki sekundowej. Cyfry na tarczy są zbliżone do tych z zegara i prędkościo­mierza Warszawy. Zewnętrzny pierścień zrobiony jest na zasadzie kanapki. Luma znajduję się na niższym poziomie i jest widoczna przez otwory.

4998e0822456153e7f677d8ba77ee7f5

W roku 1971 powstał przy FSO Ośrodek Sportu Samochodowego. Przygo­to­wano w nim egzemplarze do startów w rajdach. Rok później polska załoga w składzie Andrzej Jaroszewicz i Andrzej Szulc wzięła udział w 20 Rajdzie Grecji (Rajd Akropolis). Startowali samochodem Polski Fiat 125p z numerem startowym 25 i ukończyli rywalizację na 11 miejscu w klasyfi­kacji generalnej i na pierwszym miejscu w swojej klasie.
Powstały 2 „komercyjne” wersje usportowionego Fiata 125p. Monte Carlo z silnikiem 1600 i Akropolis z silnikiem 1800.

A teraz „last, but not least”, czyli zegarek reaktywowanej marki Błonie:

banner_strona_wxfront
banner_strona_wxkoronka

czyli hołd dla polskich pilotów walczących w Bitwie o Anglię, a zegarek nawiązuje do historii Dywizjonu 302 – pierwszej polskiej jednostki myśliwskiej utworzonej w Wielkiej Brytanii.
Symbol kruka na koronce, to aluzja do znaku rozpoznawczego malowanego na maszynach tego dywizjonu:

Cytaty, o ile tego nie zaznaczono oddzielnie, pochodzą ze stron internetowych producentów.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: