Warszawskie bileciki dwustrefowe… w XVIII wieku.

Pod koniec ubiegłego i na początku obecnego roku mieszkańcy podwarszawskich miejscowości żywo dyskutowali na temat zmian cen biletów dwustrefowych, które umożliwiały korzystanie z komunikacji miejskiej zarówno na terenie Warszawy, jak i sąsiednich miejscowości (np. Otwocka, Karczewa). To tyle tytułem wstępu.

Czytelnik zapewne zapyta co ma to wspólnego z XVIII wiekiem. Ma i to sporo.

(Źródło: Wikipedia)

Sam pomysł ze zorganizowaniem komunikacji dwustrefowej nie jest wcale tak nowy. Otóż Kazimierz Konarski, w książce „Warszawa w pierwszym jej stołecznym okresie” (Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1970 r .) zamieścił taką informację:

Dla fiakrów warszawskich, kiedy ich pod koniec lat siedemdziesiątych XVIII wieku zorganizowała specjalna kompania, wydano szereg przepisów porządkowych i taksę obowiązującą w granicach miasta. „Fiakry kursować mieli – pisze Żebrowski(*) – od godz. 6 rano w lecie, a w zimie od 7 do północy. Jako stacje wyznaczone były miejsca pod statuą Zygmunta, przed pałacem Radziwiłłowskim na Krakowskim Przedmieściu (…) i koło kościoła ks. ks. Pijarów przy ul. Długiej; prócz tych stacji głównych dodano parę mniejszych przystanków. Poza tymi punktami nigdzie, zwłaszcza zaś w pobliżu szynków, fiakrom nie wolno było się zatrzymywać. Wszelka jazda w obrębie obszaru zamkniętego między Wisła a ul. Bagno, Pl. Grzybowskim, ul. Zimną i Rymarską z jednej, a Muranowem i ul. Świętokrzyską z drugiej strony uchodziła za kurs normalny, od którego się należał 1 zł. Na granicach tego obszaru jurysdykcja wystawiła tablice z napisem: <<Tu kursu koniec>>. Jazda dalsza aż do okopów miejskich, a także jazda nocna nocna była opłacana podwójnie. Można też było najmować fiakry na godziny, płacąc za każdą po dwa  złote. Opłacać należało zawsze z góry do rąk pisarka kompanii dyżurującego na stacji.”

(*) – Przypis wyjaśnia, iż chodzi o artykuł T. Żebrowskiego „Policja ruchu ulicznego w Warszawie za Stanisława Augusta” (opublikowany w czasopiśmie „Kronika Warszawy” Nr 5 z 1929 r.)

Advertisements

1 komentarz

  1. thze said,

    2014-09-22 @ 12:18

    artykuł T. Żebrowskiego wspomniany w tym wpisie można przeczytać: http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/docmetadata?id=13974&from=publication


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: